Zink effect

verftechnieken_zink-effect-kandelaar 
Deze kandelaar had ik al een tijdje. Hij was oorspronkelijk roestbruin en ik was flauw van die kleur. Ik heb hem met een speciale verftechniek een mooi zink-effect gegeven. Dat grijzige matte zink vind ik prachtig in een landelijk Scandinavisch of Shabby Chic interieur. De kandelaar krijgt met deze techniek in no time een totaal andere ‘look’.
Momenteel ben ik bezig om hetzelfde zink-effect aan te brengen op het gietijzeren onderstel van een oud Singer naaimachine tafeltje. Het gietijzer was zwart en het blad gelig van kleur. Het tafelblad krijgt een leisteen-effect en het onderstel krijgt ook de ‘zink-look’. Ik zal wat foto's plaatsen als ik klaar ben.

I’ve had this candlestick for some time. It was rusty brown and I was fed up with that colour. I applied a zinc-effect with a special painting technique.

verftechnieken_kandelaar_voor
Zo zag de kandelaar eruit. Ook leuk hoor, maar ik had zin in een grijze look en iets lichters.

Werkwijze:

Ik heb de kandelaar eerst met krijtverf in een midden grijstoon geverfd. De kleur Soft Grey is bijvoorbeeld geschikt. Daarna met sterk verdunde witte krijtverf licht gesponsd en vervaagd met een droge kwast. Tenslotte met krijt (calcium carbonaat) bestoven voor een poederig mat effect.

Je kunt het zink effect ook een tintje donkerder maken door als basis de kleur Concrete te gebruiken en te sponzen met een heel licht grijs zoals Silver Sand.

This is how the candlestick looked like before; rusty and dark. First I painted the candlestick in a grey colour. Then lightly sponged it with diluted white chalk paint en dabbed this with a dry brush. Finally I sprinkled it with chalk (calcium carbonate) for a powdered, matt finish.
verftechnieken_kandelaar_zink_close
En voilà; een supersnelle make-over met een zink effect.
Meer over zinkeffect lees je in dit artikel: Home made zink-look >

8 opmerkingen:

  1. Hoi Mirjam, wat leuk dat je bent langs geweest en idd zijn we allebei nu een paar weken in blogland. Je blog ziet er lekker fris uit qua kleur en je verf uitspattingen vind ik geweldig!
    Wat ontzettend 'cool' dat je een eigen boek inmiddels hebt gemaakt, je bent een echte kunstenaar in de verftechnieken!
    Ik ga van jou ook een link wegzetten en ik ga je volgen want ik ben héél benieuwd wat voor moois je nog gaat maken!
    Groetjes Heidi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Mirjam,

    Wat een wonders een beetje verf kan doen hé.
    Ik heb onlangs ook een aantal kandelaars geschilderd en ze zijn erg opgeknapt.
    Ook nog een heel fijn nieuwjaar gewenst!

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Mirjam,

    Leuk om te lezen dat je nu een weblog hebt. Heb ook al je e-book over verftechnieken. Sta te popelen om het een en ander uit te proberen op wat oude meubelen (die anders naar de kringloop gebracht zouden worden), maar moet helaas wachten tot het weer wat beter weer is omdat ik helaas geen garage of grote schuur heb waar ik mijn gang kan gaan. Kom regelmatig even bij je buurten

    Groetjes, Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi,hoi

    Wat is hij mooi geworden zeg echt super!!
    Ben ook zo blij met je mooie boek...moet nog heel wat verven dus hij gaat goed gebruikt worden;)
    p.s wil je wel een link uitwisselen?
    Lieve groetjes, Mellanie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Mirjam,
    Bedankt voor je leuke berichtje
    in m,n gastenboek!!
    Ik heb je link ook toegevoegd hoor!
    Liefs, Mellanie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hé Mirjam, een blog naar mijn hart. Decoratieve verftechnieken. Wat is dat toch leuk, en wat kan je er veel mee! Ik hou je in de gaten...!

    Groet,
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw, wat een goede verfideeën! Heb net je blog ontdekt en ik ben nu al fan!

    Groetjes Raquel

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hi Mirjam!
    The candle holder looks much better with this zinc-effect!!
    Thank you for the tutorial!! I think I will find some things which needs a new look ;o)
    Best wishes,
    Manou

    BeantwoordenVerwijderen