zondag 20 juni 2010

Zelf maken: sloophouten lijstje

Ik heb een beetje een lijsten-tic. Spiegellijsten, schilderijlijsten, groot, klein, bewerkt of sober, ik vind het allemaal leuk! Ik gebruik graag bestaande lijsten (oud of nieuw) om ze met een likje verf of een leuke verftechniek een andere look te geven. In de VTwonen van deze maand zag ik een leuk sloophouten lijstje. Simpel, klein, en in een mooie kleurstelling; vergrijsd roze met wit.

VT-wonen_sloophouten_lijstje

Bron foto: VT wonen juni 2010

In zo’n geval gaan mijn handen jeuken. Dat wil ik zelf maken!
Ik had ooit bij de Xenos een hele partij kleine vierkante lijstjes gekocht. Snel doorzocht ik mijn voorraadje, maar helaas had ik ze allemaal al bewerkt. Even overwoog ik om er één van op te offeren voor dit project maar ik weet dat ik van zulke dingen later altijd spijt krijg. Dus op de fiets naar de Xenos. Waar ze natuurlijk die vierkante lijstjes niet op voorraad hadden. Dan maar een rechthoekig exemplaar mee naar huis. Inmiddels was het vrijdagmiddag. Nu moest ik even geduld oefenen omdat ik zaterdag andere klussen had te doen.

. . . geduld? Niet mijn sterkste kant . . .

Vanochtend had ik er eindelijk even de tijd voor.
Lekker op zondagochtend een beetje aan de keukentafel prutsen is altijd leuk. De juiste kleuren krijtverf erbij gezocht, een kaarsstompje, een pot boenwas, stanleymes, schroevendraaier, liniaal en een kwast. Meer heb je er niet voor nodig. Na een paar uurtjes (tijdens het drogen van de verf lekker even een broodje roosteren, kopje thee drinken en een tijdschrift lezen) was het lijstje klaar.

lijstje-abbondanza-krijtverf

Ik heb de lijst eerst ingekerfd om de indruk te wekken dat hij uit losse stukken sloophout is opgebouwd. Dit deed ik door met een stanleymes de schuine hoeken (het verstek) te accentueren en door een smalle nep-binnenlijst te kerven. Hiervoor hield ik een liniaal op een paar centimeter afstand parallel aan de binnenrand en daarlangs kerfde ik de groeven. Met een schroevendraaier maakte ik de groeven wat breder. (Een echte timmerman zou dat natuurlijk met het juiste gereedschap doen, maar ik ben daar nogal pragmatisch in. Ik pak gewoon dat wat ik voorhanden heb.)

Vervolgens heb ik de lijst een basislaag gegeven met Abbondanza Krijtverf in de kleur ‘Taupe’. Toen dit droog was markeerde ik  met boenwas en druppels kaarsvet de slijtplekken. Nadat de druppels kaarsvet gestold waren verfde ik de binnenrand met Abbondanza krijtverf in de kleur ‘Pure White’ en de buitenrand met een mooi vergrijsd roze; Abbondanza ‘Nude’. Toen de verf bijna droog was haalde ik de schroevendraaier opnieuw door de ingekerfde lijnen om de Taupekleurige basislaag weer tevoorschijn te halen. Zo accentueerde ik de groeven. Vervolgens hier en daar de witte en roze verf opgeschuurd en de gestolde druppels kaarsvet eraf gewipt met het stanleymes. Zo krijg je mooie afgebakende slijtplekken. Het lijkt alsof er stukjes verf afgesprongen zijn en dat geeft een mooi authentiek effect.

Een mooie sobere vergrijsde foto van brocante stoeltjes, die ik nog op mijn computer had staan, printte ik uit op het juiste formaat. Even bijsnijden, inlijsten en klaar!

Gebruikte verf:

streek_abbondanza_krijtverf_taupe
Abbondanza Krijtverf Taupe (085)

streek_abbondanza_krijtverf_purewhite
Abbondanza krijtverf Pure White (005)

streek_abbondanza_krijtverf_nude
Abbondanza Krijtverf Nude (675)

9 opmerkingen:

  1. Ohhhh dit is echt super gedaan!.... zeggggg wordt het niet eens tijd voor een give away in mooi zomers turquoise ;P

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dat ziet er super uit en in de winkel kosten ze 30,- per stuk...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kan men krijtverf gebruiken over beukenfineer?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als het fineer 'echt' is (dus houtfineer) dan is het geen enkel probleem. Soms is fineer feitelijk een kunststoflaagje (met beukenprint). In dat geval moet je het behandelen als kunststof, dus een geschikte primer aanbrengen. Maar dat heb je eigenlijk alleen bij sommige nieuwe meubels, of keukenkastjes e.d.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O ik ben zo blij! Die lijsten kosten een fortuin in de winkel!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Karin Berndsen8 november 2010 19:06

    Ik heb het roze lijstje nagemaakt. Zelfs voor een uitgesproken beginner is dit echt goed te doen. Super!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Helemaal leuk dit, lekker he om dit soort dingen zelf uit te dokteren, ik was er aan verslaafd destijds mag ik wel zeggen. Ergens is nog een techniek van mij te lezen op internet, ik zal de link eens opsnorren voor je.
    Liefs weer
    Cathy

    BeantwoordenVerwijderen