donderdag 24 november 2011

Nieuw steigerhout oud maken

verftechnieken-steigerhout-vergrijzen

Nog even een aanvulling op mijn vorige artikelen over het vergrijzen van hout. Ik kreeg naar aanleiding daarvan een aantal mailtjes met de vraag: Wat is nu precies de goede kleur krijtverf om de look van oud steigerhout te krijgen?

Dat heb ik natuurlijk voor je uitgeprobeerd. Ik zal je verderop in dit artikel uitleggen hoe ik het heb gedaan.

verftechnieken-oud-steigerhout

Als je oud en gebruikt steigerhout heel goed bekijkt, zie je dat het gemêleerd van kleur is; vergrijsd met wit uitgeslagen plekken of juist overwegend wit met hier en daar een grijs waasje. Mocht je dus van plan zijn om een meubel te maken van nieuw steigerhout en dit een oude look te geven, dan raad ik je aan om met twee tinten wash te werken.

Ik heb diverse kleurtesten gemaakt met verschillende technieken. En ik kreeg het mooiste resultaat met een wash van Abbondanza Silt en Abbondanza Driftwood.

verftechnieken-steigerhout-zelf-oud-maken

Hierboven zie je het resultaat. Rechts zie je een echt stuk oud en gebruikt steigerhout. Links mijn proefstuk. De linker plank is aan de bovenzijde behandeld met een wash van Silt en Driftwood. Links onder zie je hoe het hout er onbehandeld uitzag. Ik moet je eerlijk zeggen; ik zie geen verschil tussen het echte oude en het behandelde hout.

Gebruik bij voorkeur ongeschuurd vurenhout. Als het hout erg glad is, kun je het ruwer maken en open borstelen met een messing draadborstel of staalborstel. Altijd in de nerfrichting werken.

verftechnieken-steigerhout-oud-maken-benodigdheden

Werkwijze: 
Een wash maak je door krijtverf 1:1 te verdunnen met water. Begin met een wash van de kleur Silt en strijk met een brede spalter het hout hiermee in. Veeg dit dan weer uit met een doek, in de richting van de nerf en laat drogen. 
Ga verder met een wash van de kleur Driftwood. Dep de punten van een spalter in de wash en strijk hiermee heel licht over de planken, in de richting van de nerf. Doe steeds maar een klein stukje en veeg dit direct uit. Je kunt deze volgorde ook omwisselen, dus eerst Driftwood en dan Silt. Je zult zien dat dit een ander effect geeft. Hiermee kun je dus variëren. 

Omdat alle planken er weer anders uitzien is het het mooist als je je meubel ook plank voor plank behandelt. Varieer de verhoudingen en werkvolgorde dan per plank. Dus bv de ene keer beginnen met Silt en dan eroverheen met Driftwood. En de andere keer andersom. De ene keer wat meer Silt, de andere keer wat meer Driftwood. Dan krijg je echt een mooie en natuurlijk ogende uitstraling. Heel anders dan als je alles egaal met dezelfde beits of wash zou behandelen.

Tip: op onze website vind je een uitgebreide pagina over het vergrijzen van hout >>

Update d.d. 9-6-2013:
Misschien is het e-book ‘Vergrijzen & Old Wood Effect’ iets voor jou.
Met alle technieken om nieuw hout of steigerhout een oude en verweerde look te geven. Stap voor stap uitgelegd met foto’s.  
Te bestellen en direct te downloaden via onze webshop>>

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen