I ♥ kleur {glossy glossy}

Hoewel ik dol ben op wit, antiekwit, taupe, naturellen en vergrijsde blauwtinten, hou ik toch ook heel veel van kleur. Geïnspireerd door onderstaande foto in VT wonen heb ik wat zitten spelen met felle kleurtjes.

vazen_turkoois_craquele_geel_oranje
bron: VT Wonen blog

Ik had nog wat vazen staan van de kringloop. Om ‘ooit’ eens iets mee te doen…

verftechnieken-vazen-onbewerkt

Dus heb ik me hierop uitgeleefd met Rusty Orange, Sunny Ochre en Innocent Blue.

verftechnieken-vazen-bl-geel-oranje
Sorry; ik kon het niet laten om ook de witte hartjes te jatten :)

Omdat de vazen geglazuurd waren, heb ik ze eerst in de multiprimer gezet voor een goede hechting van de verf. Daarna heb ik een zijdeglans Taupe basis aangebracht omdat ik hier en daar wat ‘beschadigingen’ wilde creëren. Dat zijn de donkere plekjes die je hier en daar ziet.

verftechnieken-vazen-basislaag

verftechnieken-vazen-bl-geel-or-close

Ik heb gewoon Abbondanza krijtverf gebruikt. Maar omdat ik een glossy effect wilde, heb ik ze vervolgens afgewerkt met een hoogglans vernis op waterbasis. Deze vernis is fris, helder en vergeelt niet, dus de kleuren blijven mooi sprankelend. Ik had ook als basis  Abbondanza Soft Silk kunnen gebruiken, deze is matglanzend. Maar ik had nu eenmaal zin in glossy, glossy!

verftechnieken-oorvazen-gr-bl

Ook twee Mexicaanse kruikjes moesten er aan geloven. Zij kregen een make over in Carribean Green en Provence Blue.

verftechnieken-oorvazen-close
De bovenrand heb ik bewust onbewerkt gelaten, in de donkere terracottakleur. Dat geeft net even een pittig accent.

verftechnieken-vazen-gr-bl-geel

Met vazen in allerlei kleurtjes kun je de meest uiteenlopende combinaties maken. Door bloemen of takken toe te voegen kun je natuurlijk nog meer spelen met kleur en de compositie. 

verftechnieken-vazen-gr-geel-oranje

verftechnieken-vazen-bl-geel-oranje

Wat vinden jullie van kleur in het interieur? Ik zie het toch steeds meer opduiken in de bladen, vooral in pittige accessoires, maar dat kan ook verbeelding zijn. En zien jullie de kleur geel ooit nog weer helemaal terugkomen?

Boeddha make-over

verftechnieken-Buddah-3luik

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * 

verftechnieken-Buddah-betonlook-pl

Ik ontdekte laatst in een winkel een paar glazen Boeddha's. Nu wilde ik al heel lang een Boeddha hebben, maar om nou een glazen exemplaar aan te schaffen in groen, lime of paars? Nee, dat was niet mijn bedoeling. Blijkbaar niemands bedoeling trouwens, want het trio stond daar heel sneu, afgeprijsd voor 5 euro per stuk.

Enfin, aangezien ik alles verf wat langer dan 10 seconden stilstaat, heb ik ze gewoon meegenomen, met de bedoeling ze een make-over te geven. (Waar de verkoper zwaar van moest fronsen trouwens, maar ik vertelde hem dat het vast wel goed zou komen.)

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

verftechnieken-Buddah-onbewerkt 

Kijk, zo zag meneer Groen eruit, klaar voor de make-over. Zijn 2 vrienden Lime en Paars, zitten op dat moment nog netjes op hun beurt te wachten. Ik voelde me net een schoonheidsspecialiste.

Overigens, voordat ik een nieuw image bedacht voor de heren, vroeg ik me serieus af of het wel ‘done’ is om een Boeddha te schilderen. Wat zouden de Boeddhisten hier van vinden? Zou ik niet ongewild iets of iemand beledigen, of tegen me in het harnas jagen? Een rondje Google brengt dan altijd uitkomst. Zo leerde ik dat het bekende dikke, lachende Boeddha-figuurtje eigenlijk geen Boeddha is maar een Pu-tai; een Chinees godenbeeld van rijkdom en voorspoed. En ik ontdekte dat er regels gelden voor het uiterlijk van Boeddha. Een paar kenmerken: 
1 - Een bolvormige uitwas op het hoofd; symbool van zijn grote inzicht. 
2 - Lange oorlellen, als teken van zijn koninklijke afkomst (veroorzaakt door het dragen van zware oorsieraden).
3 - Geloken ogen; een houding van ingekeerdheid en meditatie.

Maar goed, nu wist ik nog niet of ik de Boeddha’s wel te lijf mocht gaan met verf, kwast, bladzilver, goud en wat ik allemaal nog meer van plan was. Tot ik het volgende las:
Kleine vierkante stukjes flinterdun bladgoud, die in kleine boekjes worden verkocht, worden in sommige tradities op Boeddhabeelden gedrukt. Dit wordt gedaan om respect te tonen aan Boeddha en omdat veel boeddhisten het gepast vinden het beeld mooier te maken, rijk te versieren.’
En ook las ik dit:
‘Een gedeelte van hun vaak schamele inkomen wordt besteed aan de aankoop van bladgoud om hiermee de Boeddhabeelden te versieren. De gedachte hierachter is dat men hiermee ‘Merit’ verdient (religieuze verdienste) en het daardoor in een volgend leven beter krijgt.’
Kijk, now you’re talking.

Dit stelde me gerust. Ten eerste mocht ik me dus met een gerust hart uitleven met het versieren van de Boeddha’s en ten tweede zou ik het in een volgend leven beter krijgen.
Dus voor Boeddha Groen pakte ik verf en kwast.

verftechnieken-Buddah-4luikMijn doel was om het glazen beeld te transformeren tot een stenen beeld. Eerst moest het glas in de primer natuurlijk, om de verf te laten hechten op het glas. Daarna een laagje donkergrijs, ingewassen en bewerkt met wit, om echt het effect van een stenen beeld te krijgen.

verftechnieken-Buddah-betonlook
Ik gaf mijn Boeddha, zoals dat hoort, geschenken. In de vorm van wierook en bloemen.

verftechnieken-Buddah-wash-klaar-close
Door textuur aan te brengen met de kwast krijgt het gladde glas meer het uiterlijk van steen. Bij het inwitten wordt dit geaccentueerd.
Meer over betonlook kun je lezen in het e-book betonlook >

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Boeddha twee was aan de beurt. De paarse Boeddha. En in de traditie van de Boeddhisten zou ik deze gaan vergulden. Weliswaar niet met stukjes bladgoud maar met bladzilver. Niet omdat ik gierig ben, maar ik ben nu eenmaal meer een zilvermens dan een goudmens.

verftechnieken_Buddah_verzilverd-4luik
In een donkere basis (traditioneel de ondergrond van bladzilver), daarna bladzilver aanbrengen en vervolgens patineren.

verftechnieken_Buddah_verzilverd
Ook de verzilverde Boeddha kreeg natuurlijk een eerbetoon.

verftechnieken_Buddah_verzilverd-detail
Het bladzilver heb ik verouderd met een zwart patina. Samen met kleine barstjes en krasjes waar de donkere ondergrond tevoorschijn komt, zorgt dit voor een mooi doorleefd effect.

verftechnieken_Buddah_verzilverd-pl
Het resultaat is een doorleefde antiek-zilverlook. 
Meer over bladzilver >
En alles over patineren >

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Tijd voor de laatste Boeddha; Mr. Limegroen. Die wilde ik behandelen met een oude verftechniek, imitatie ‘verdigris’. Dat is het effect van geoxideerd brons of koper. Heel prachtig en opvallend van kleur, een uitgesproken effect dat ik in deze tijd van wit, vergrijsd en landelijk al een poosje niet had gebruikt. Maar waar ik toch wel erg van houd.

verftechnieken_Buddah_verdigris-4luik 
Deze techniek bestaat uit heel veel lagen groene, turqoise en mintkleurige verf op een gouden of bronzen basis. Geschikte kleuren: Bright Ocean, Cuban Car, Shadow Leaf, etc.) De verf wordt eerst verdikt en met textuur opgebracht, de verschillende kleuren worden door elkaar heen gewerkt, waarna alles weer met water wordt behandeld om de verf weer te verdunnen en de kleuren te laten lopen. Bepaalde delen worden geschuurd en als finishing touch heb ik hier en daar wat antiekgouden verguldwas aangebracht.

verftechnieken_Buddah_verdigris
Verdigris Boeddha heeft ook z’n plekje gevonden.

verftechnieken_Buddah_verdigris_detail
Hier zie je goed alle verschillende lagen, de goudbronzen basis, de textuur en de veegjes antiekgoud.

verftechnieken_Buddah_verdigris-pl

Zoals gezegd; niet een alledaags kleurenschema. Maar deze techniek is toch wel een all time favourite van mij.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Al met al heb ik nu genoeg Boeddha’s. Eentje voor in de woonkamer, eentje voor in de slaapkamer en -als ik er ooit nog eens aan toe kom om die logeerkamer op te ruimen en te restylen- eentje in mijn felbegeerde yoga- annex meditatieruimte.  

En welke van de drie Boeddha’s is jouw favoriet?

verftechnieken-Buddah-3luik

Art Medium: nog een voorbeeldje

In aanvulling op mijn vorige post, nog even een voorbeeldje van een afbeelding zonder kader. Zo kan je goed zien dat feitelijk alleen de inkt overblijft na de behandeling met Art Medium.

verftechnieken-art-medium-etiket-cacao

Hierboven zie je een afbeelding die ik heb overgezet op een plankje dat ik heb geverfd met krijtverf Pure White. Je ziet totaal niet meer dat dit ooit een stuk geprint papier is geweest toch?

De ongekende mogelijkheden van Art Medium

Heb je wel eens geprobeerd om afbeeldingen (plaatjes, teksten, cijfers, noem maar op) op een meubel, doos, lampenkap of ander voorwerp te krijgen? En heb je je toen ook afgevraagd wat de mooiste methode is?

Découpage is een prachtige techniek, maar het nadeel is dat er soms vele lagen vernis overheen moeten om het plaatje en de ondergrond een geheel te laten lijken. Sjabloneren is voor eenvoudige afbeeldingen heel goed te doen, maar ingewikkelde tekeningen zijn niet mogelijk. En interieurstickers… tja, ook dat beperkt zich meestal tot teksten en eenvoudige vormen. En ‘t is plastic.. hmm (moet je van houden… no offence).

verftechnieken-art-medium-com

Ik denk dat ik een goede oplossing heb ontdekt. Met Art Medium kun je vrijwel onzichtbaar een afbeelding overbrengen op allerlei materialen en ondergronden. Zo op het eerste gezicht verschilt het misschien niet veel van découpage, maar als je het eindresultaat ziet en voelt is het heel anders. Je voelt namelijk helemaal niet dat er een kant en klare  afbeelding is aangebracht, omdat deze één geheel is geworden met de ondergrond.

verftechnieken-art-medium-02
Voor de spullen op de foto hierboven heb ik Art Medium gebruikt. Ik heb verschillende afbeeldingen gekozen in een apothekers- drogisterij sfeertje. De ronde doos is een kartonnen verpakkingsdoos (ik heb er trouwens afgelopen Kerst ook al eens zo eentje gebruikt om een zink-look te maken)  het vierkante doosje is een sigarendoosje dat ik nog had liggen en in het potje zat spaghettisaus. Zo maak je met een paar dingen die gewoon in je huis slingeren en een paar mooie afbeeldingen van internet een leuk setje om mee te stylen.  

wat is Art Medium?

Art Medium is een product dat je op allerlei manieren kunt gebruiken:

1 - als lijm
Art Medium is een transparante, sterk klevende lijm, geschikt voor papier maché, collages, of om kleine voorwerpen of versieringen te lijmen op o.a. hout, steen en canvas. Het droogt helder op. Heel geschikt dus voor découpage.
2 - als medium
Art medium kan gemengd worden met de meeste verven op waterbasis. De verf is dan briljanter en watervast.
3 - als transfermedium
Dit is mijn favoriete toepassing. Je kunt er foto’s, geprinte afbeeldingen, fotokopieën, krantenknipsels, plaatjes uit tijdschriften, zowel kleur als zwart/wit, mee overbrengen op allerlei ondergronden. Bijvoorbeeld meubels, accessoires, dozen, aardewerk, steen , canvas schilderdoeken, etc. 

Hoe werkt het?
De ondergrond wordt ingesmeerd met een dikke laag Art Medium. Daarna leg je de afbeelding (in spiegelbeeld!) op de lijmlaag, met de afbeelding naar beneden. Na 2 tot 3 uur droogtijd kan het papier worden verwijderd door het nat te maken en weg te scrubben. Wat er overblijft is alleen de inkt van de afbeelding, die als het ware is versmolten met de ondergrond. En dat ziet er echt geweldig uit!

Ik heb een kleine tutorial gemaakt zodat je kunt zien hoe het werkt >

Afbeelding voorbereiden 
verftechnieken-art-medium-werkwijze-01
Je kiest een mooi plaatje en je print dit uit in spiegelbeeld. Als je een grafisch programma hebt is dat geen probleem. Maar ook In Microsoft Word kun je dat gemakkelijk doen door de afbeelding in een document te plakken en te spiegelen (klik op de afbeelding, kies voor opmaak > schikken > horizontaal spiegelen). Plaatjes uit tijdschriften en kranten kun je bijvoorbeeld eerst inscannen en dan in je computer bewerken. Als je tevreden bent knip je de afbeelding uit.
Tip: je kunt een afbeelding eventueel ‘oud’ maken door er even met een gebruikt theezakje of een koffiepad overheen te vegen.

Art Medium aanbrengen
verftechnieken-art-medium-werkwijze-02
Smeer de ondergrond in met een laag Art Medium. Om glansverschillen te voorkomen is het het mooist als je het hele voorwerp insmeert.

Afbeelding plakken
verftechnieken-art-medium-werkwijze-03
Leg de afbeelding op de lijmlaag (dus met de afbeelding in de lijm) en druk deze goed aan. Probeer om de achterkant van het papier schoon en vrij van Art Medium te houden, dat werkt later bij het verwijderen van het papier gemakkelijker.

verftechnieken-art-medium-werkwijze-04
Laat minimaal 2 tot 3 uur drogen. In deze tijd wordt de inkt overgebracht op de ondergrond. (Ik laat het zelf meestal een dag of nacht drogen.)  

Het papier van de afbeelding verwijderen
verftechnieken-art-medium-werkwijze-05
Na de droogtijd maak je de afbeelding nat (met een plantenspuit of een sponsje) en laat je het water even intrekken. Vervolgens begin je met je vingers en/of een sponsje voorzichtig het papier los te rollen. Doe het rustig aan, dan merk je vanzelf hoeveel druk je moet / kunt uitoefenen.

verftechnieken-art-medium-werkwijze-06
De laatste restjes papier met je vingers voorzichtig wegrollen.

Aflakken met Art Medium
verftechnieken-art-medium-werkwijze-07
Als al het papier is verwijderd breng je nog een laag Art Medium aan. Eventueel kun je dit later nog weer overschilderen of verder bewerken met verf of vernis op waterbasis. Dat is vooral handig als je afbeeldingen gaat verwerken in collages, schilderijen, mixed media e.d.

verftechnieken-art-medium-werkwijze-08
In dit geval heb ik ook het deksel afgelakt, zodat er geen glansverschillen ontstaan tussen doosje en deksel.

verftechnieken-art-medium-doosje
En voilà het resultaat. Ik heb hier en daar opzettelijk de inkt iets te ver afgescrubd omdat ik een mooi verweerd effect wilde hebben, passend bij de uitstraling van het doosje.

verftechnieken-art-medium-01

verftechnieken-art-medium-doosje-kl
Hier het sigarenkistje. Een andere afbeelding, maar wel in dezelfde sfeer.

verftechnieken-art-medium-potje
Het sauspotje heb ik beplakt door de Art Medium gewoon als lijm te gebruiken. Op glas werkt de transfermethode namelijk niet goed. De afbeelding heb ik eerst een beetje verouderd met een gebruikte koffiepad. Het dekseltje heb ik geverfd met een likje metallic verf in de kleur ‘Tin’. Om het potje een beetje een gebruikt aanzien te geven heb ik er wat los krijt ingestrooid, even goed geschud en weer leeg geklopt. Dat zou je ook met talkpoeder of meel kunnen doen. Zo wordt het glas een beetje stoffig en dof aan de binnenkant.

verftechnieken-art-medium-02
Ik vind het een leuk setje geworden. Dit was mijn eerste test met Art Medium, maar ik heb nu al zin om allerlei andere dingen uit te proberen. Ik wil het bijvoorbeeld ook eens op een lampenkap en een paar meubelstukken proberen.

En wat vinden jullie ervan? Mocht je het ook eens willen proberen, ik heb het opgenomen in het assortiment in de webshop verftechnieken >