Kleurinspiratie {sweets for my sweet}

Deze keer wat kleurinspiratie met een andere invalshoek; zoetigheid!
Ik kwam deze foto’s tegen terwijl ik op zoek was naar lekkere recepten en ik viel direct voor die prachtige zoete kleurtjes. Wat een fantastische foto’s en wat een heerlijke kleurcombinaties. En in alle gevallen ook nog heel mooi gestyled.

Hou je ook van deze stijl -of van lekker snoepen- dan moet je echt even gaan kijken op de prachtige websites Mowielicious en Canelle et Vanille.

Sweet Pink & Sturdy blue >

verftechnieken-sweet-colours-01
bron > 

De combinatie van dat roze en het blauwe verweerde tafelblad vind ik onweerstaanbaar. Juist omdat het hout zo oud, stoer en verweerd is, krijg je dat mooie contrast met het zoete lieve roze. En als accent is er nog het pittige rood van de vruchtjes.

Op de foto is ook nog net de heerlijke roomkleur van de crème in de Macarons te zien. ‘Old White’ is ook zo’n mooie antiek-witte tint, die absoluut niet geel is maar mooi ivoorwit.

De tafel is turkooisblauw en als ik een soortgelijk effect zou willen maken, dan zou ik gaan voor de kleur ‘Dusty Turqoise’. Het hout dat je op de versleten plekken ziet doorschemeren, is warm bruin met een rode ondertoon, vergelijkbaar met de kleur ‘Dark Chocolate’.

verftechnieken-blauw-verweerd-tafelblad

Zelf zo’n verweerd effect creëren >
Als je houten tafelblad al een goede bruintint heeft, ben je al voor de helft klaar. Smeer hier en daar de randjes en hoeken {en andere plaatsen waar je slijtage wilt} in met een stukje kaars of een waxinelichtje. Smeer de kaarsvetplekjes goed uit en zorg dat je geen rare, onnatuurlijke vormen maakt. Werk in de natuurlijke slijtrichting; de houtnerf.  

Breng dan een of twee laagjes Abbondanza krijtverf ‘Dusty Turqoise’ aan. Zodra de verf droog is ga je schuren {met middelfijn schuurpapier of fijne staalwol} en merk je dat je op de ingevette delen vrij gemakkelijk de blauwe krijtverf weg kunt schuren. Tenslotte kun je het blad mooi afwerken met een laagje kleurloze boenwas dat je flink opboent tot een subtiele glans. Zo krijg je echt een authentiek en oud effect. Wil je liever een modernere en meer praktische afwerking die wel wat kan hebben? Gebruik dan als afwerking over de krijtverf een of twee laagjes vernis op waterbasis. Vernis op waterbasis is verkrijgbaar in extra mat, zijdeglans en hoogglans. Het vergeelt niet, dus de kleur van het tafelblad blijft mooi helderblauw. 

Tip: Is je tafel al geschilderd in een andere kleur, of is het hout te licht van kleur? Breng dan eerst een laag krijtverf Dark Chocolate aan als basis en laat goed drogen. Als je op onbehandeld blank hout werkt kun je de krijtverf ook verdunnen met water. Dan heb je een ‘wash’ en dat is vergelijkbaar met beits. Omdat deze afwerking half transparant is, blijven de nerven en de structuur van het hout zichtbaar.

Tip: meer weten over de benodigde voorbereiding vóór het verven?
Klik hier voor mijn artikel ‘Wat er zo leuk is aan schuren… >


Pink & Spring Leaf  >

verftechnieken-sweet-colours-03
bron >

Nog zo’n prachtige foto. Deze keer geen stoer contrast, maar helemaal in een zoete stijl, met dat mooie spierwitte gaas en als accent een vleugje groen. De kleur ‘Spring Leaf’ is een vergelijkbare lentefrisse groentint.

De Macarons op deze foto zijn iets minder wit dan op de eerste foto. Ze zijn iets crèmiger. De kleur ‘Creamy White’ is een wit met vrij veel geel erin.

Het tafelblad en het gaas op de foto’s hierboven en onder hebben een waasje blauw ’Hazy Blue’ dus. Zo’n mooi ijl en zachtblauw combineert altijd geweldig met een frisse tint rood, voor een pittig accent.


Nude Pink & Creamy White>

verftechnieken-sweet-colours-02 
bron >

Hierboven zien we nog een extra kleurtje verschijnen, in de vorm van het schaaltje op de achtergrond. Dat is een beetje een ‘nonkleur’ zoals ik het noem. Het is niet echt roze, ook niet fris, maar eigenlijk een beetje een ‘vuile’ kleur (klinkt negatief, maar is het zeker niet). Een dergelijke kleur is bijvoorbeeld ‘Morning Dawn’, maar ook de kleur ‘Nude’ is zo’n mooi vergrijsd roze. Nude gaat iets meer de bruine kant op, Morning Dawn iets paarser van ondertoon.

En dan nu is de keuze aan jou.
Wordt het Macarons bakken? Of wordt het verven?
Wat het ook gaat worden; veel plezier!

Genoemde producten >
- Kleurloze boenwas
- Polyvine decorateursvernis
- Abbondanza verfcollectie

Alles verkrijgbaar in onze webshop >
{Je kunt in de webshop met de zoekfunctie rechts bovenaan snel een product, de gewenste kleur of het kleurnummer opzoeken}

Kleuren kiezen; zoek je stijl

Heb je zin om de boel eens om te gooien? Ben je flauw van de kleuren in je huis, maar heb je geen idee waar te beginnen, of welke kant je op wilt? Zoek dan eerst je stijl.
Nou ja; eigenlijk hoef je die stijl niet echt te zoeken. Ik bedoel; je hoeft er niet voor op een spirituele zoektocht naar Tibet. Jouw stijl is natuurlijk gewoon al wel aanwezig, je moet misschien alleen wat trucjes gebruiken om voor jezelf zichtbaar te maken wat je eigenlijk écht mooi vindt. En natuurlijk telt ook de mening van je eventuele partner of huisgenoten mee (eh… toch, dames?).

image
bron >

Knippen en scheuren
Begin door een soort knipselarchiefje aan te leggen. Welke (woon)bladen lees je graag? Welke covers spreken jou aan? Scheur of knip foto’s of artikelen uit van interieurs, meubels, accessoires of kleurencombinaties die jij mooi vindt. Van deze knipsels kun je ook een moodboard maken, bijvoorbeeld een moodboard voor iedere ruimte die je wilt gaan decoreren. Je zult op een gegeven moment een soort patroon gaan ontdekken. Misschien kom je tot de ontdekking dat je steeds weer op bepaalde kleurcombinaties valt, dat je blijkbaar een voorkeur hebt voor een landelijke stijl, of romantisch, of industrieel.

Online moodboard
Je kunt ook online of op je computer een dergelijk archief aanleggen. Dan hoef je niet met scharen in de weer en kunnen je woonbladen intact blijven. Op de site van vtwonen kun je online moodboards maken: www.vtwonen.nl/moodboard

verftechnieken-vtwonen-moodboard-online

Pinterest is een leuk online platform om foto’s te verzamelen. Je eigen foto’s, maar ook foto’s die je op internet tegenkomt. Je bewaart de afbeeldingen dan niet op de harde schijf van je computer, maar je verzamelt ze op een soort online prikbord. Dat is het ‘pinnen’ van een afbeelding. Je kunt categorieën (boards) aanmaken om de afbeeldingen te sorteren op onderwerp, op kleur, wat je maar wilt. Pinterest-members kunnen ook over en weer bij elkaar inspiratie opdoen en elkaars foto’s ‘repinnen’. De oorspronkelijke bron blijft overigens gekoppeld aan de afbeelding. Als je op een foto klikt ga je dus naar de website waar hij vandaan is gehaald. Ik heb voor dit artikel verschillende Pinterest foto’s gebruikt.
Hier kun je je aanmelden voor Pinterest: http://pinterest.com/

verftechnieken-pinterest-printscr

Help, ik heb een gespleten persoonlijkheid
Ik hoor regelmatig van vrouwen dat ze in hun woonruimtes een landelijke of rustige uitstraling willen (of al hebben) met veel wit, of vergrijsde tinten, of taupe kleuren en stijlvolle accessoires. Maar hun alter ego vindt het daarnaast helemaal geweldig om op bijvoorbeeld de kinderkamers helemaal uit te pakken met kleurtjes, pasteltinten, opvallende behangetjes, of leuke stofjes. Ze komen steeds die twee kanten van zichzelf tegen. Zien ze een foto van een mooi ingetogen interieur, zoals hieronder, dan willen ze dat. Maar als ze even later een lieve pastelblauwe muur of vanillegeel ladekastje in een blad zien staan, dan zijn ze daar óók weg van. 

Heb jij ook zo’n ‘meerdere-interieurstijl-stoornis’ (I know: Freud zou zich in zijn graf omdraaien) dan is dit misschien wel de oplossing voor jou: kies voor de veelgebruikte ruimtes in je huis (bijvoorbeeld de woonkamer of hele benedenverdieping) de ‘milde’ stijlversie (je kunt immers ook daar altijd nog uitpakken met kleuraccenten d.m.v. accessoires) en leef je verder uit op andere ruimtes in je huis.

Wordt het dus dit? verftechnieken-grijze-muur-voorbeeld
bron >

Of dit?verftechnieken-kinderkamers-kleur-voorbeeld
bron >                                                         bron >

Oh ja een tip: het is misschien verleidelijk om er in een kinderkamer een bonte boel van te maken. Maar wist je dat bepaalde felle kleuren je kindertjes drukker of agressiever kunnen maken? Rood is bijvoorbeeld een stimulerende kleur. Teveel rood kan zelfs agressie en opvliegendheid veroorzaken.

verftechnieken-meisje-voorbeeld

Reality check
Als je een idee hebt van wat je wilt, komt natuurlijk direct de reality check. Want tenzij je het plan en het budget hebt om je inboedel op de stoep te zetten en helemaal opnieuw te beginnen, is het toch vaak zo dat er een bepaalde uitgangssituatie is. Je was immers van plan om te gaan schilderen, niet om een nieuwe vloer te kopen of alle gordijnen de deur uit te doen. Begin dus met te bepalen welke aspecten vaststaan. Dat kan de kleur van de vloer zijn, deuren, gordijnen, grote schilderijen, meubels, kortom alle zaken die je wilt behouden of die je niet wilt of kunt veranderen. Heb je bijvoorbeeld een houten vloer, meubels of keukenkastjes van een rode houtsoort en je wilt deze niet verven, houd daar dan bij het kiezen van je kleuren rekening mee.

Blikvangers in je huis
Zijn er bepaalde details die je wilt of kunt benadrukken? Mooie brede plinten bijvoorbeeld, speciaal gevormde kozijnen, een doorgang, een pilaar, een haardombouw? Geef deze aspecten dan een contrasterende afwerking of kleur. Bijvoorbeeld door ze lichter of donkerder te maken dan de muren, of door glans aan te brengen. Als je woning geen speciale details heeft, kun je ook een muur uitkiezen waar je een kleuraccent op gaat aanbrengen. Stel je voor dat je een prachtige witte vitrinekast hebt en je wilt de muren ook licht van kleur houden. Je zou dan de muur achter deze kast een contrasterende kleur kunnen geven. Zo komt je kast beter tot zijn recht en geef je ook de kamer een boost. Kies voor een accentmuur overigens niet de grootste muur. Een sterke kleur op een kleine muur heeft al een grote impact op de ruimte. Het voordeel hiervan is ook dat je zo’n kleinere accentmuur relatief gemakkelijk (en voordelig) weer eens een andere kleur kunt geven.

verftechnieken-lambrizering-voorbeeld
bron >

verftechnieken-raampartij-voorbeeld
bron >

Verschillende ruimtes
Door je kleurkeuze kun je de verschillende ruimtes in je woning samenbrengen of ze juist een aparte functie geven. Door dezelfde kleur door te voeren van de ene in de andere ruimte creëer je eenheid. Maar je kunt ook bewust een andere tint uit hetzelfde palet gebruiken om een bepaalde ruimte (televisiekamer, eetkamer) visueel af te bakenen. Hou ook rekening met de manier waarop de ruimte wordt gebruikt. In een woonkamer of slaapkamer wil je misschien een relaxte sfeer, terwijl je in een keuken, hobbyruimte of werkplek vaak actief bent. Daar mag dan best een kleuraccent of frivool tintje komen.

verftechnieken-kleurrijke-ruimte-voorbeeld
bron >

verftechnieken-kleurrijke-ruimte2-voorbeeld
bron >

Spelen met de ruimte – groter kleiner maken
Door met donkere en lichtere kleuren te spelen, kun je ruimte groter of kleiner laten lijken. Een plafond lijkt hoger door het in een lichtere kleur te schilderen dan de muren. Bepaalde kleuren laten de muren wijken (blauwtinten, groentinten, violet), terwijl andere kleuren de muren meer op je af laten komen (rood, oranje, bruin). Dit gegeven kun je gebruiken om een kleine kamer groter te laten lijken, of een grote ruimte iets intiemer.

verftechnieken-muur-oranjekleur-voorbeeld
bron >

verftechnieken-blauwe-muur-voorbeeld
bron >

Lichtbronnen
De lichtinval heeft een grote invloed op de beleving en uitstraling van een kleur. Daglicht, zonlicht, noord, zuid, gloeilampen, spaarlampen, led-licht, hebben allemaal een ander effect op de kleur. Door testpotjes te gebruiken op de muren, of te gebruiken om grote stalen te schilderen, kun je de kleur testen op verschillende momenten van de dag en in de verschillende ruimtes in je huis.

verftechnieken-kamer-licht-voorbeeld
bron >

Hieronder zie je wat licht doet met de kleur. Dat is goed te zien aan het verschil tussen de schaduw- en lichtplekken.

verftechnieken-licht-inval-voorbeeld
bron >

Abbondanza kleuren
De Abbondanza verfcollectie bestaat uit 160 kleuren. De waaier is zo in elkaar gezet dat de kleuren heel natuurlijk worden opgebouwd van de witten, grijzen en naturellen naar groentinten, blauwtinten, blauwpaars, rood, bruintinten, oranje/terra en tenslotte geel. De kleuren zijn onderverdeeld in groepjes van 5 die van licht naar donker lopen. Je kunt dus bijvoorbeeld een van de lichtere tinten uit zo’n rijtje gebruiken als basiskleur en met de donkerder tinten kun je accenten aanbrengen, de meubels verven of ruimtes afbakenen. Dat is gemakkelijk kiezen dus.

verftechnieken-abbondanza-kleurenwaaier
kleurenwaaier Abbondanza verfcollectie >

Ook kun je nog variëren in glansgraad. De Abbondanza krijtverf is poedermat en fluwelig en prachtig op de muren. Abbondanza Soft Silk is subtiel, zacht glanzend en dus heel mooi voor kozijnen of ander houtwerk of voor een accentwand.

verftechnieken-testpotje-abbondanza-verf 
Testblikje Abbondanza verf

Heb je inspiratiefoto’s verzameld, een moodboard gemaakt, je sfeer bepaald, je keuzes gemaakt? Dan is het handig om de gekozen kleur(en) eens uit te proberen voordat je ze aanschaft. Bestel dan zo’n handig testblikje. We hebben de testpotjes zo ontworpen dat ze met brievenbuspost kunnen worden verzonden. Zo kun je lekker voordelig een of meer kleuren uitproberen.

Have fun!

Kleurinspiratie {mediterraan sfeertje}

Onderstaande foto in de nieuwe ariadne atHome -juli 2011- viel me direct op. Lang niet gezien die opvallende verfeffecten op de muren. In de jaren ‘90 deed ik niet anders, maar de laatste jaren wilde iedereen glad, mat (of kalkachtig) en grijstinten, naturellen of taupe. En toch is het eigenlijk wel heerlijk om naar te kijken, die felle kleurtjes en gewaagde kleurcombinaties. Je krijgt er direct een vakantiegevoel van.

verftechnieken-kleurinspiratie-ariadne-foto-jul11
Bron: ariadne atHome juli 2011

Blauw/paarsblauw en rood/oranje zijn complementaire kleuren. Dat knalt dus lekker. En daar is in het interieur op deze foto goed gebruik van gemaakt. Die kussens en de rode en roodbruine kastjes springen direct in het oog. Maar ook het paarsblauwe kozijn en de oranje muur daar weer achter, zorgen voor een mooi contrast.

Ik heb uit de Abbondanza kleurenwaaier een aantal kleuren gekozen die perfect in dit plaatje passen.

verftechnieken-kleurinspiratie-colourwash-kleurtips

Muurtechniek > 
Even over dat verfeffect op de blauwe muur. Helaas wordt er in de ariadne niets gezegd over de gebruikte techniek. Er worden alleen heel algemeen enkele verfmerken en soorten genoemd. Maar geen van de genoemde verfsoorten lijken me geschikt of gebruikt voor het effect op de foto. Als ik een dergelijk effect zou nabootsen, zou ik een fresco-techniek en/of een colourwash toepassen. 

verftechnieken-kleurinspiratie-colourwash-01

Korte uitleg van de werkwijze colourwash met fresco-effect >
Breng een basislaag aan (dekkend) met Abbondanza krijtverf in een lichte tint. Deze kleur kies je aan de hand van de accentkleuren die je gaat gebruiken. Kids dus voor bijvoorbeeld Old White, Old Lace, Brocante, Oat, Peble, Driftwood, etc.

Je kunt structuur toevoegen door de krijtverf hier en daar wat dikker aan te brengen en/of de kwaststrepen zichtbaar te houden.
Tip: laat van te voren de pot krijtverf een tijdje openstaan zodat de verf iets indikt.

Als de basis verflaag goed droog en uitgehard is (wacht een dag), maak je een glaceer-mengsel van Polyvine Classico, aangekleurd met krijtverf in de gewenste kleur.

Breng het glaceermengsel kris kras met een brede kwast aan op de muur. Schilder een dunne laag en zorg dat je niet het gehele oppervlak insmeert. Hier en daar mag je stukken openlaten, op andere delen breng je wat meer aan.

Met de punten van een brede droge kwast vervaag je de kwaststrepen en werk je de donkere en lichtere tinten in elkaar. Daarna kun je het geheel eventueel nog verder uitvegen met een doek. Veeg op de ene plek iets meer weg dan de andere. Als je van te voren structuur hebt aangebracht zie je dat in de dieper gelegen delen meer kleur achterblijft.

Let op: bewerk niet meer dan 1 m2 tegelijk. Begin linksboven op de muur, werk naar beneden en begin dan in de baan ernaast weer bovenaan.

Laat de glaceerlaag minimaal 48 uur drogen. Voor een verweerd fresco-effect kun je vervolgens hier en daar de verf doorschuren met fijn schuurpapier. Werk af met decorateursvernis om de laag te sealen en om glansverschillen weg te werken.

Subtiel effect
Voor een gladder, subtieler en fijner effect gebruik je een basis van Abbondanza Soft Silk (zachte zijdeglans). Kies daarbij een glaceermengsel van Polyvine Patino, aangekleurd met universele acrylpigmenten. Dit zal een lichter en meer doorschijnend effect opleveren.

Kleuren
Op de ariadne-foto zie je dat ook de muur in de kamer achterin een colourwash heeft gekregen in oranje. Je kunt dit effect krijgen door te werken met een glaceermengsel van Polyvine Classico, gekleurd met krijtverf in de kleur Rusty Orange of Bright Terracotta (of zelfs allebei). Voor een zachter, natuurlijk effect kun je werken met aardpigmentkleuren. Maak dan een glaceermengsel aan van Polyvine Patino met universeel acrylpigment in aardtinten zoals Ongebrande of Gebrande Omber, Ongebrande Siena, Rode Oker en Gele Oker.    

verftechnieken-colourwash-fresco-voorbeeld-siena

Hierboven zie je een voorbeeld waarbij ik met Siena pigmenten en glaceerverf een fresco-effect heb gemaakt. Bovenstaande foto is er eentje uit de tijd dat deze kleuren erg in de mode waren. Ik maakte in de jaren ‘90 meters en meter fresco-look met deze tinten. Maar je kunt je vast wel voorstellen dat dit effect in een hedendaags interieur ook prachtig is in een vergrijsde taupe of natureltint. 

verftechnieken-colourwash-fresco-grijs

Producten >
- Abbondanza krijtverf
- Abbondanza Soft Silk
- Polyvine Classico en/of Polyvine Patino glaceerverf

In de productomschrijving van glaceerverf kun je lezen hoe je dit product mengt, gebruikt en afwerkt en wat het verschil is tussen Polyvine Classico en Polyvine Patino.

Milieuvriendelijk schilderen

Laatst vroeg iemand mij op Twitter: ‘is jouw verf milieuvriendelijk?’
Daar hoefde ik geen seconde over na te denken; Ja natuurlijk! Onze verf – Abbondanza verfcollectie - is op waterbasis, wordt ambachtelijk gemaakt en voldoet aan alle eisen. En onze Abbondanza Milk Paint is zelfs volledig biologisch afbreekbaar. 

Abbondanza Milkpaint zelf mengen

Maar is werken met verf op waterbasis dan automatisch ook milieuvriendelijk? Ja, in principe wel, maar met een kleine kanttekening. Welke kanttekening dat is, zal ik zo uitleggen. Eerst even een stukje geschiedenis -geen paniek, ik hou het kort ;)

Verf van vroeger
Lang geleden maakten de mensen hun eigen verf. Ze gebruikten daarvoor producten die in hun leefomgeving voorkwamen. Bijvoorbeeld bloed (zoals blijkt uit rotstekeningen uit de prehistorie), grondstoffen uit de aarde zoals gele en rode oker, ijzeroxide en zelfs minerale grondstoffen zoals het bekende felblauwe (en peperdure) Lapis Lazuli.

verftechnieken-pigment-zeegroen

Ingrediënten van verf
Verf maak je niet alleen van kleurstoffen (pigmenten). Je hebt ook een soort plakmiddel (bindmiddel) nodig, zodat de kleurstof zich kan hechten aan de overige ingrediënten en de ondergrond. Als je dit niet zou toevoegen, zouden de pigmenten na droging gewoon weer als los poeder van het oppervlak af kunnen worden geveegd.

Middelen die als bindmiddel werden gebruikt zijn bijvoorbeeld lijnolie, eigeel (tempera), beenderlijm, of bestanddelen uit melk (eiwit; caseïneverf).

verftechnieken-bindmiddelen

Naast de bindmiddelen en kleurstoffen bestaat verf ook nog uit oplosmiddelen (water of terpentijn), vulstoffen om de verf dikker of matter te maken (krijt, marmerpoeder) en vaak nog wat hulpstoffen (droogmiddelen, conserveringsmiddelen).

verftechnieken-siccatief-krijt 
Siccatief (droogmiddel) en krijtsoorten

Verf van nu
Door de ontwikkelingen in de chemische industrie werd de verfproductie van atelier en werkplaats verplaatst naar fabrieken. Sommige kunstschilders of decoratieschilders werken trouwens nog wel eens met zelfgemaakte verf.  Iconenschilders bijvoorbeeld maken hun eigen ei-tempera. Maar huisschilders en doe-het-zelvers kopen normaal gesproken hun verf kant en klaar in.

Veel van de natuurlijke grondstoffen werden vervangen door synthetische grondstoffen. Daarmee ontstond ook de situatie dat we nu niet meer zo goed weten wat er nou eigenlijk in dat potje verf zit. Een beetje vergelijkbaar met wat er in de voedingsmiddelen industrie gebeurt eigenlijk.

decoratieve-verftechnieken_olieverf_bereiding
{Hierboven een afbeelding uit mijn blogpost over zelf verf maken}

Welke verfsoort zit er in de pot?
Het is vrij gemakkelijk om te achterhalen welk oplosmiddel er is gebruikt. Behalve dat je het natuurlijk kunt ruiken, kun je het ook lezen op het etiket; als je je gereedschap en kwasten met water kunt reinigen is de verf op waterbasis (acrylverf, latex, krijtverf). Moet dat met terpentine, dan heb je te maken met alkydverf, oftewel oplosmiddelhoudende verf. Alkydverf bevat meer oplosmiddelen (vluchtige organische stoffen) dan verf op waterbasis en is daardoor belastender voor mens en milieu.

Regelgeving
Tegenwoordig is het verplicht voor schilders om binnenshuis verf op waterbasis te gebruiken. Ook is het verplicht om de hoeveelheid VOS (vluchtige organische stoffen) te vermelden op het etiket en mag dit gehalte niet hoger zijn dan bepaalde vastgestelde normen. En zware metalen (lood, cadmium) zijn al jaren niet meer toegestaan. Wel zo veilig voor kindermeubeltjes en speelgoed.  
  
abbondanza krijtverf blik 
{Natuurlijk voldoet onze Abbondanza verfcollectie aan de milieu eisen}

Wel of niet milieuvriendelijk?
En dan nu die kanttekening uit het begin van mijn verhaal: is het werken met verf op waterbasis automatisch milieuvriendelijk?
Dat hoeft dus niet per se. De gebruiker (jij dus) bepaalt dat deels ook. Veel mensen zijn namelijk geneigd om de kwasten en verfrollers onder de kraan uit te spoelen. Die verleiding is immers groot? Maar als je dat doet, komen de verfresten (vaste stoffen uit de verf) in het riool en daarmee in het oppervlaktewater terecht. Daarmee belast je dan toch nog het milieu. Zonde toch?

Maar hoe maak je dan je kwasten en rollers schoon? Sommige mensen beweren dat het beter is om de rollers en kwasten gewoon te laten uitdrogen waarna je ze kunt weggooien. Ja dat kan, maar dat doe je natuurlijk alleen met een goedkope wegwerpkwast. En waarom zou je met een goedkope wegwerpkwast willen werken? Met een goede kwast wordt je schilderwerk toch veel mooier?

Voor de oude decoratieve verftechnieken worden soms dure kwasten gebruikt. Speciale kwasten en penselen van dassenhaar, eekhoornhaar of marterhaar, langharige klop- of sleepkwasten. Allemaal kwasten met een specifieke vorm of eigenschap. En die gaan een schildersleven lang mee! Ik heb dus geleerd om daar heel zuinig mee om te springen. Dat lijkt me overigens ook wel zo milieuvriendelijk :)

verftechnieken-kwasten-speciaal

Vandaar dus dat ik een soort schoonmaaksysteem bedacht, een milieuvriendelijke oplossing voor het uitspoelen van de kwasten. Ik gebruikte dit systeem tijdens mijn workshops en dat beviel me heel erg goed. Als je met grote verfklussen in huis bezig bent is het heel handig. Voor kleinere verfklusjes kun je ditzelfde systeem in toepassen met plastic bakjes of glazen potten.

Hoe werkt het?
Je zet een stuk of drie emmers water (c.q. potten of plastic bakken) naast elkaar. Als je je kwasten gaat uitspoelen, begin je bij de eerste emmer of pot. Hierin spoel je de ergste verfresten van je kwast af. Je slaat de kwast uit en spoelt hem nog eens uit in de tweede emmer. Je eindigt bij nummer drie en dan is je kwast zo goed als schoon. Je kunt hem dan nog even onder de kraan uitwassen en te drogen leggen of hangen.

verftechnieken-emmersysteem_2

De emmers of potten met vuil water laat je rustig staan. Je zult merken dat al gauw de vaste bestanddelen uit de verf naar de bodem zakken. Je giet dan de bovenste laag schoon water af en laat de rest van het water staan tot ook daar de vaste stoffen naar de bodem zijn gezakt. Wat ik meestal doe, is na een tijdje het resterende vuile water, of bakjes vuil water in één emmer gooien. Af en toe afgieten en het laatste beetje laten uitdrogen tot er alleen nog een uitgedroogde koek over is. Deze uitgedroogde restanten mag je gewoon afvoeren als rest afval en hoef je niet als chemisch afval te verwerken. Als je regelmatig schildert of met een grote klus of verbouwing bezig bent, kun je de emmers rustig een paar dagen laten staan en blijven gebruiken.

En oh ja; dit kan natuurlijk ook met verf op terpentinebasis. Daarmee werk je meestal iets kleinschaliger. Dus daarvoor zijn drie grote glazen potten met schroefdeksel (voor 1/3 tot 1/2 gevuld met terpentine) ideaal. Na gebruik de deksel weer goed aandraaien zodat de oplosmiddelen niet vervliegen. Die potten kun je echt heel lang gebruiken, zodat je geen terpentine hoeft weg te gooien of af te voeren.

De kwast bewaren
Als je je kwast met oplosmiddelhoudende verf de volgende dag weer nodig hebt, hoef je hem niet direct schoon te maken. Wikkel hem stevig in een stuk huishoudplastic en/of in een plastic zak en leg hem zolang in de diepvries of koelkast. Kwasten met verf op waterbasis maak ik zelf bij voorkeur wel direct na gebruik schoon, met uitzondering van verfrollers; die bewaar ik tijdens een grote klus nog wel in plastic.

Abbondanza Milk Paint white

Milk Paint
Abbondanza Milk Paint gaat nog een stapje verder als het gaat om milieuvriendelijkheid. Milk Paint is een authentieke verf op basis van melkeiwit, kalk, klei en natuurlijke pigmenten, gebaseerd op eeuwenoude recepten. Milk Paint is dus feitelijk zo’n verfsoort die onze voorouders zelf maakten. Deze verf bevat uitsluitend natuurlijke ingrediënten, is 100% biologisch afbreekbaar en bevat géén oplosmiddelen, conserveermiddelen of andere hulpstoffen.

Een andere reden waarom Milk Paint extra milieuvriendelijk is, is het feit dat je niet meer maakt dan je voor je klus nodig hebt. De verf wordt in poedervorm geleverd en is in die vorm onbeperkt houdbaar.
Op onze website vind je meer informatie over Milk Paint >

Meer informatie over milieuvriendelijk schilderen of verbouwen vind je op de website www.milieucentraal.nl

Leisteen effect

Even wat uitleg over het leisteen effect, om tegemoet te komen aan de vele vragen die ik hierover krijg. Dit effect was te zien op een van de foto’s op onze website, als voorbeeld voor het gebruik van kalkwas. 

Ik heb twee oude keukentafels met deze techniek behandeld. In beide gevallen heb ik het onderstel licht gehouden en het bovenblad behandeld met respectievelijk grijze of zwarte krijtverf en afgewerkt met kalkwas. Daarmee krijg je dat mooie leisteen effect. Door te variëren in de basiskleuren voor het blad (grijs, middengrijs of zwart) en het onderstel (antiekwit of fris wit) en door te werken met combinaties van kalkwas en/of grijze was, kun je met deze techniek meerdere kanten op.

verftechnieken-keukentafel01-bew-close

Beide tafels waren nogal gehavend. Dus een beetje voorbereiding was geen overbodige luxe. Dit is tafel nummer 1:

verftechnieken-keukentafel01-onbew

Omdat je over ‘t algemeen niet precies weet wat voor soort verf- of lak er op een oud meubelstuk zit, kun je zonder een beetje voorbereiding voor vervelende verrassingen komen te staan. Ongewenste vlekken, slechte hechting, of craquelé bijvoorbeeld. Heel goed schoonmaken en de oude lak eraf schuren is dan wel het minste wat je even moet doen. In dit geval was het blad ook erg beschadigd, dus moest er behalve goed geschuurd, ook hier en daar geplamuurd worden. Meer tips over een goede voorbereiding vind je in een van mijn vorige blog posts, over schuren en ontvetten >>  

verftechnieken-keukentafel-leisteen

Het onderstel van de eerste tafel is dekkend antiekwit {Abbondanza Old White} geschilderd en vervolgens een klein beetje doorgeschuurd. Het blad heb ik heel goed ontvet, de ergste beschadigingen geplamuurd en zorgvuldig alle oude lak eraf geschuurd. Ik heb trouwens opzettelijk niet alle gaatjes en beschadigingen opgevuld, want hier en daar wat putjes en krassen dragen juist bij aan het mooie verweerde effect.

Als basis heb ik twee lagen grijze krijtverf aangebracht {bijvoorbeeld Abbondanza ‘Concrete’ of ‘Slate’} en dit laten drogen. Daarna heb ik kalkwas aangebracht en ingewreven. Bij dit blad heb ik na het aanbrengen van de kalkwas ook nog hier en daar wat grijze kleurwas gebruikt. Je kunt de verschillende soorten (kleuren) was door elkaar aanbrengen, maar ook in lagen, dus ná elkaar. Het is heel leuk om daar eens wat mee te experimenteren.

Tip: als je het effect van de kalkwas te wit vindt kun je met een doek en wat blanke boenwas het teveel weer afpoetsen.

Laat de waslaag daarna rustig uitharden, een middag of een nacht, voordat je het opboent tot een zachte glans.

verftechnieken-keukentafel01-bew-close

Dan keukentafel nummer 2:

verftechnieken-tafel-leisteen-blad-onbew

Ook een echt oud besje, het blad helemaal kaal, het onderstel zat zelfs nog in de bierverf.

verftechnieken-tafel-leisteen-blad-bew

Ook bij deze tafel heb ik het onderstel wit gehouden. In dit geval gebruikte ik fris witte krijtverf {bv Abbondanza Pure White} voor een mooi contrast met het blad, dat  een zwarte basis kreeg {bv Abbondanza Warm Black of Black}.

verftechnieken-tafel-leisteen-blad-bew-close

Bij dit blad heb ik alleen kalkwas gebruikt. Als je voor het aanbrengen van de kalkwas een wat grovere staalwol gebruikt (nr. 2), kun je hiermee nog extra krasjes aanbrengen in de laag krijtverf. Door draaiende of 8-vormige bewegingen te maken, krijg je een levendig effect, door te werken in de richting van de oorspronkelijke houtnerf, hou je het iets rustiger.

Het mooiste effect krijg je als vooral in de krasjes, kerfjes e.d. kalkwas achterblijft en de rest van het blad wat donkerder blijft. Als je tevreden bent de waslaag laten uitharden en opboenen.

verftechnieken-tafel-leisteen-blad-bew-close2

Hierboven kun je goed zien hoe de krasjes en beschadigingen zijn opgevuld met en benadrukt door de kalkwas.

Ik blijf dit leisteen effect een geweldige afwerking vinden. Ideaal voor oude tafelbladen, zodat je niet al te veel moeite hoeft te doen om het allemaal mooi glad en strak te krijgen.

MATERIALEN > 
Abbondanza krijtverf.
Mogelijke tinten, variërend van zwart tot antraciet of grijs: Black, Warm Black, Slate, Concrete.
Abbondanza kalkwas of grijze was, eventueel blanke was:
Kalkwas, Grijze was, Boenwas
Optioneel: staalwol
Alles te vinden in onze webshop ">">">www.verftechnieken.nl >